Gehaald !!!!!

Gehaald !!!!!
Na 3966 km fietsen mag je dit gebaar maken

vrijdag 25 mei 2007

De hel van het Noorden

Nu al, zal meningeen denken, wat heeft ie nu weer voor problemen.

Zaterdag 19 mei. Deense grens-Store Darum 88 km
Het laatste stukje Duitsland ging voor de wind en in een hoog tempo draafde ik Denemarken binnen. Het landschap bood geen verandering, de kust was net als in Duistland volgebouwd met windmolens, het zijn er verschrikkelijk veel.
Het verschil zit hem in de kwaliteit van de fietspaden, deze zijn in Denemarken aanzienlijk minder zoevend en in plaats van 1 schapenpoortje per 2 kilometer voorzien de Deense boeren de afzettingen met 2 hekjes die tegen elkaar aan open en dichtklappen. Met een gewone fiets is dat al moeilijk te passeren, met de Bob Yak erachter werd dat al snel een te moeilijke opgave. Fiets en Yak hadden te leiden van het dichtklappen van de hekken. Ook veel hobbels en kuilen in het pad en na 15 km besloot ik om de weg op te zoeken. Daar mocht ervaren hoe de Denen snelheidsbeperkingen aan hun Deense laars lappen, ze scheuren er werkelijk oerend hard.
Onderweg fietste ik door het feestvierend Riben waar heel veel gezopen werd door de lokale jeugd en waar ik nog even een rockconcert bijwoonde.Dat ging ook oerend hard maar vormde een leuke afwisseling.

Zondag 20 mei. Rustdag even naar Esbjerg op en neer gegaan 38 km.
Na 5 dagen achtereen fietsen verplichtte ik mij om een rustdag te nemen en de was te doen. Het was mooi weer en in een rap tempo werd de muf rukende fietskleding in het sop gezet, uitgespoeld en te drogen gehangen.
Van Esbjerg stelde ik me veel voor maar dat viel een beetje tegen. Ook al was het zondag, je kon een kanon afschieten, er was geen kip op straat. Een knus centrum ontbrak ook en na het bezoeken van de vissershaven besloot ik om maar weer op de camping aan te koersen. Even voor de camping kwam een volbepakte fietser mij tegemoet. Aan fiets, tassen en kop zal ik dat het een Hollander moest zijn. Ik sprak hem aan en vroeg waar hij naar toe ging. Verbluft hoorde ik dat hij dezelfde plannen had als ik. Het volgen van de NSCR tot in Zweden en dan afbuigen naar de Noordkaap. We wisselden wat informatie uit, wensten elkaar goede reis en schudden elkaar de hand.
' s Avonds op de camping nog even ruzie gehad met een houtduif die het leuk vond om mijn tentje voortdurend te bevuilen. Ik heb gewonnen, de duif vertrok en liet zich niet meer zien.

Maandag 21 mei Store Darum-Hvide Sand 108km
Heel de nacht niet geslapen door de harde regen. Tussen 2 buien door 's morgens vroeg tent afgebroken kampeergeld onder de deur door geschoven en op weg. Even voorbij Esbjerg kwam ik Gerrit weer tegen. Hij reed de verkeerde kant op dacht ik. Dat was niet zo hij was op weg naar een fiestwinkel om een nieuw tellertje te kopen. Hetzelfe ritueel als de dag ervoor herhaalde zich. Goeie reis, blijf gezond enz enz.
In Oksbol zat ik aan de koffie, komt ie weer aanzetten. Daarna hebben we nog samen geluncht en weer het afscheidsritueel gehouden.
Het fietspad naar Hvide Sand viel zwaar tegen, het pad volgde de contouren van de duintoppen, deze werden nergens afgetopt en bestond uit grof grind of rul zand. Lood en loodzwaar werd deze rit. Ook moest tegen een harde wind in worden gefietst en uiteindelijk gaf ik me gewonnen en koos voor de knetterhard rijden Denen op de weg en verliet het duinpad en daarmee de NSCR.
Tentje in het duin opgezet, maaltje gemaakt en geslapen

Dinsdag 22 mei. Hvide Sand- Tabel 100 km.
Weer op tijd op weg en deze keer had ik de wind mee. Met een lekker vaartje zoefde ik over een nu wel goed fietspad langs de weg. Al na 5 minuten werd ik ingelopen door ... Gerrit. We besloten om nog 1 keer samen koffie te drinken en omdat hij harder fietste dan ik verwachtten we elkaar niet meer te zien. De omgeving werd aantrekkelijker, het landschap werd niet meer ontsierd door windmolens. De duinenstrook langs de gehele kust was een aaneenschakeling van 2e huisjes en vakantiewoningen. Toch weer een stukje duinpad genomen en dat werd meteen afgestraft met een lekke band.
's Avonds de eerste de beste camping genomen en bij het inchecken zag ik de naam van Gerrit op het beeldscherm staan. Hij had een trekkershutje gehuurd waar genoeg ruimte was voor nog 1 persoon.

Woensdag mei. Tabel-Slettestrand km
Met Gerrit opgereden tot aan de koffie in Stenbjerg. Weer elkaar gedag gezegd maar wel afgesproken dat we de boot van vrijdag 11 uur gingen proberen te halen. Ieder zijn weegs. Er stond een frisse stevige wind en na 1 uur miste ik een route aanduiding en werd letterlijk het bos ingestuurd. De omgeving daar is schitterend en nadat ik vastgesteld had waar ik was maakte ik een nieuw route plan en gebruikte fietsroute nr 5 om over 40 km weer op de NSCR te kunnen komen.
Veel bananen gegeten en immodium ingenomen om de nog steeds aanwezige buikloop onder controle te krijgen.
In een Sparwinkeltje klonk opeens weer de bulderende stem van Gerrit. Ook hij had een aanduiding gemist op een heel andere plaats en had een nieuw plan moeten maken. Wat een toeval, beiden 15 km van de route af en elkaar toch weer treffen.
De fietspaden werden steeds slechter, ik hield m'n hart vast en vreesde voor materiaalpech. Wel gaat hetfietsen steeds beter.

Donderdag mei Slettestrand-Frederikshavn.
Mooi weer, harde wind in de rug, speren door de duinen. Nou vergeet het maar, het pad werd steeds beroerder. Mes scherpe kiezels en rul zand wisselden elkaar af.

Ik moet stoppen, tijd is om.

totaal afgelegd 1339 km waarvan 630 in Denemarken en 450 in Duitsland

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ab,

Er onder de indruk van al je verhalen. Fijn dat je kunt bloggen en niet iedereen die mailtjes moet toesturen.
Knap hoor al bijna 1500 Km er op hebben zitten met toch wel het nodige slechte weer.

Bij deze een steuntje in de (onder)rug. N.l. een tip voor de buikloop: Cola(light)

Goede reis en groetjes van John en Irma Glaser

Anoniem zei

namens frans nel en yvonne heel veel plezier. we gaan zo naar cavalia kusjesxxxxx

Anoniem zei

Hoi Ab

Zo te lezen ga je als een speer. Met dit tempo ben jij eerder in Tolvsbo dan wij. Hopelijk is je buikloop tegen die tijd over.

Schitterend die verslagen en hopen er nog vele te mogen lezen. Hopelijk zien wij je op 8 Juni in Tolvsbo.

Veel sterkte!

Groetjes, Wim & Marian

Anoniem zei

Hoi lieverd,zo te lezen gaat niet alles voor de wind.Maar gelukkig hou je de moet er goed in,en daar ben ik blij mee.Heb veel bewondering voor je,en ik hoop dat je alles kan doen,wat je wilde doen.heel veel dikke kussen van je vrouwtjeXXXXXX En we bellen!!!!!