Gehaald !!!!!

Gehaald !!!!!
Na 3966 km fietsen mag je dit gebaar maken

zondag 1 juli 2007

Nog maar 240 km te gaan naar Nordkapp

Donderdag 28 juni
Fagerness - Rotsund, 83 km, 630 mtr op en neer.
Koel weer, geen zon, i een rap tempo naar het eerste veer. Daar moest ik een half uurtje wachten en dat was koud. Aan boord heb ik koffie genomen en op het moment dat deze op was legde de boot al weer aan. Met een lekker windje in de rug zoefde ik met 25 km per uur naar het tweede veer. Daar heb ik nog gezocht naar een zaag om de tentstok op maat te kunnen maken maar zonder resultaat. Na het veer toog ik op weg naar Skjervoy, nog 60 km te gaan en ik had er al 50 km op zitten. Na ongeveer 20 km haalde Henrich me in en we besloten om de volgende cpamping te nemem en daar de was te doen want dat was hard nodig. Het werd een gezellige avond in de keuken op de camping met nog een Zwitsers echtpaar erbij. Ook zij maakten fietstochten in het hoge noorden.

Vrijdag 29 juni
Rotsund - Skjervoy- Burfjord , 54 km, 560 mtr op en neer.
Met een onzeker gevoel ben ik op weg gegaan naar Skjervoy, nog steeds geen goede info over de boottocht. Vaart die wel, en op welke tijden? Niemand kon ons dat vertellen en eenmaal in Skjervoy was er maar een optie, het stuk terugfietsen en dan toch de E6 met 2 zware klimmen erin. Na ongeveer 30 km moest ik de onderzeese tunnel onder de Maursund door. 2200 mtr lang 90 mtr beneden NAP en met aan weerszijden hellingen van 11%.Voorzichtig en met beide remmen aangeknepen liet ik mij in dat donkere gat zakken. Griezelig en onaangenaam fietsen door zo'n luguber onderaardse grot waar het zeewater op veel plaatsen door het dak heen sijpelt. De 11% klimmen was te veel van het goede en ik moest lopend het licht weer zien te bereiken. Opgelucht kwam ik weer boven waater en daar werd ik aangevallen door een zwerm sterns. Zij waren blijkbaar niet gediend van de aanwezigheid van Noordkaapfietsers.Ik maakte nog videoopnamen van hun agressieve uitvallen en maakte mij op voor de volgende uitdaging, een 10% helling van ongeveer 700 mtr, een peuleschil. Waar zit het verschil, wie het weet mag het zeggen.
Bijna boven aangekomen hoorde ik de tarzankreten van Henrich(ik had hem mijn Johnny Weismuller creatie geleerd) die achterop kwam. De luiaard was weer veel later vertrokken maar wisst dat ie mij ging inhalen. We stonden boven nog na te hijgen toen een vrouw op de fietse de afdaling naar beneden inzette. We groetten en kletsten door en zagen toen dezelfde dame in een onwaarschijnlijk hoog tempo de helling weer opkomen.
Een maal bij ons vertelde zij dat zij dit dagelijks deed naast haar rondje hardlopen en 200 mtr zwemmen in een meer hoger op de berg. En dat hield zij het hele jaar vol, dus was dat was nog eens een tante. Toevallig bleek het de vrouw van de kapitein van de boot te zijn waarnaar wij op weg waren en zij bevestigde dat de boot 's avond zou vertrekken naar Burfjord en verstrekte alle verdere benodigde informatie.
In het stadje deden we de boodschappen en ik ging op zoek naar een gelegenheid om koffie te drinken, stalde de fiets voor een cafetaria en toog naar binnen. De dame daar was onder de indruk van mijn fietsverhaal waarop ik reageerde dat dat nog niets was vergeleken met haar stadgenote die ik eerder ontmoette. Dat moet mijn zuster zijn geweest zei ze. Zij bleek dus de zuster van de vrouw van de kapitein van de boot en voorzag ons, want Henrich was intussen ook binnen komen zetten, rijkelijk van koffie taart en bouillon en bracht bijna niets in rekening.
In het plaatselijk hotel wachtten we het vertrek van de snelboot af en eenmaal op weg maakten we een leuke tocht langs afgelegen dorpen op afgelegen eilanden. 's Nachts om 02.00 uur meerden we in Burfjord af, zochten een plek voor de tentjes, dronken nog een pint met enige mensen uit Litauwen die daar ook stonden en kropen moe maar voldaan in de slaapzak. 2 zware klimmen bespaard en de route naar de Noordkaap met 55 km ingekort.

Zaterdag 30 juni 56 km, 430 mtr geklommen en gedaald.
Totaal afgelegd 3670 km nog te gaan 280 km.
Weer laat op weg, we zouden naar de Oxfjord gletscher gaan maar ontdekten dat er geen pad naar toe liep. Later zou blijken dat dat er toch was. Ik voelde mij niet zo goed en had absoluut geen zin in fietsen.
Toch kreeg ik het ritme te pakken en in een behoorlijk tempo fietsten we om de Langfjorden heen, bezochten nog enige stalletjes met Sami souvernirs, werkten ons langs de baustellen die erg lastig waren en mochten onze tentje opzetten in de tuin van een dronken Lap.
In de bruilof die werd gevierd in het gehucht had ik geen zin, kroop in m'n slaapzak en viel bijna onmiddelijk in een diepe slaap.

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik in Alta, nog 240 km te gaan naar Nordkapp, het kan bijna niet meer misgaan.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi lieve pap. Wat een avonturen door die donkere tunnels!Wat een bevrijdend gevoel als je er weer uit komt.Leuk dat je zoveel aardige en behulpzame mensen tegenkomt! Dat doet je altijd beseffen dat de wereld zo rot nog niet is en dat alleen maar net zo alleen is als je zelf wilt zijn.
Ik ben zo benieuwd naar al je foto en filmmatteriaal, goed trouwens dat je een nieuwe hebt aangeschaft!
Doe en rij voorzichtig! kus vanuit ter heijde.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

Hoi Ab,
Als we je verslagen lezen denken we steeds, tsjonge tsjonge,die Ab heeft nog een eind te gaan.
Maar de tijd vliegt hier en nu voor jou nog maar 240 km.
Knap stukje werk ab, doel bereikt en een levenservaring rijker.
Trouwens las ik dat je helemaal over bent gegaan op de thee dus heb ik het beloofde kratje bier maar aan Piet gegeven.
Ik zorg in ieder geval dat er een fles koude thee voor je (ons)klaar staat.
Ab, succes op het laatste stuk, geniet ervan, en dan vooral gezond weer richting huis.
Groetjes van Johan en Ria.

Anoniem zei

beste dijkmetdeluit,
ik zal voor deze keer je verklaring over je gedachten en rekenen geloven. Maar dat verhaal over de thee is andere koek, je gaat toch niet beweren dat je het bier voorgoed vervangen hebt door thee, is de lucht daar zo slecht dat je daar thee boven bier plaatst. Nou als ik kiezen mocht dan ga ik er graag snachts een keer extra uit en dan niet om thee te lozen. Maar evengoed heb ik vanmiddag bij een biertje of wat Johan zijn aanbod graag aangenomen en neem dat aan jou beloofde kratje graag over. Als compensatie zorg ik dat er een doosje heerlijke pick-wick thee voor je komt.
Ik heb een vraag over je ritafstanden en vooral de hoogte op en neer. De rit afstanden zul je van je fietscomputer halen maar hoe registreer je de hoogten? via de kaart of gebruik je een hoogtemeter?
nog een paar dagen en dan ben je op het meest noordelijke punt van het vaste land van europa, dus bijna gefeliciteerd man
groet Naar

Anoniem zei

Nou schat,ik heb hem al klaar staan,een Karakter van Hertog Jan.
Die is toch wel toepasselijk he;
Als je er bent,ga ik op je proosten,op je gezondheid,en op een behouden terug komst.veel liefs yvonne xxxxxxxx

Anoniem zei

Hallo Ab, nu wij hier aan de vacantie begonnen zijn, gaan onze gedachten automatisch naar je uit, wetend dat je al zwoegend, maar met succes, jezelf een weg baant naar je vooropgestelde doel. Om de schoonheid van de Noorse landschappen van dichtbij te kunnen bewonderen, moet je blijkbaar heel wat beproevingen doorstaan. En dat je het dan nog zonder gerstenat moet doen, dat maakt het nog onwaarschijnlijker. Na je laatste verslag weten we nu ook waar Hitchcock de inspiratie voor zijn film 'The Birds' vandaan heeft gehaald. Hoewel ik me niet kan indenken dat hij je prestatie zou evenaren.

Anoniem zei

Hallo Ab.

Sjonge wat ga je goed zeg,petje af hoor.
We blijven je volgen tot het einde.
Hoe is het met het kapsel,zit er al weer haar op je bolleboos?
Veel succes toegewenst op de laatste 240 Km.
Groetejes van Hannie en Ton en een poot van Bas

Anoniem zei

Hallo Ab, mijn vorig bericht was een beetje te snel weg, vandaar nog even deze aanvulling.
Zodra je terug bent, wil ik je graag helpen bij een thee-ontwenningskuur voor het geval dat nodig zou zijn. Ik hou er graag een krat Leffe voor beschikbaar, voor het geval dat de pilsbronnen zouden opgedroogd zijn!
Maar intussen komt de Noordkaap onverbiddelijk dichterbij en wens ik je behouden vaart tot aan de eindstreep. Het zijn de laatste loodjes die eraan komen en daar zal je ook wel mee weg kunnen - volhouden maar!

Anoniem zei

Hay die Ab. Hier even een berichtje van Frans. Ik heb wel bewonderingvoor je kunststukje om daar in je eentje die krachttoer uit te halen, maar ik denk dat de uitzichten en panoramaas het afzien wel vergoeden.Ik wens je in iedergeval veel suxes, wat je beslissing ook mag wezen.
de Hartelijke groeten van
Frans en Nel

Anoniem zei

Hoi Ab, nou je houdt ons wel in spanning!! Je zit waarschijnlijk in onherbergzaam gebied waar je niet kan mailen. Ik hoop voor je dat er wel bier en/of thee is. Waarschijnlijk zit je al op de Noordkaap of ben je er héél dichtbij.Ik lees wel dat er erg veel kratten bier her en der op je staan te wachten.Ik zorg in elk geval dat ik wat smaakjes thee en een lekkere whisky thuis heb. Nou Ab veel sukses de laatste loodjes en geniet van elk moment, liefs Ina

Anoniem zei

Hallo Luit, hier een berichtje van je zwager en zus uit scheveningen. Knap hoor wat je allemaal gepresteerd hebt. We volgen je avonturen via internet. Het vorige bericht is waarschijnlijk niet aangekomen. Dus we proberen het nog maar een keer opnieuw. Hier gaat alles goed en tot snel ziens maar weer

Ps. de haring is heerlijk

Henk en Truus