Gehaald !!!!!

Gehaald !!!!!
Na 3966 km fietsen mag je dit gebaar maken

donderdag 14 juni 2007

rekenen

Zaterdag 9 juni
Roros - Storen 77 km 763 mtr gedaald, 342 geklommen.
Vandaag ben ik laat vertrokken uit Roros, ik moest eerst weer wat immodium innemen dus eerst op zoek naar een apotheek. Dat spul helpt goed. Het parcours verliep eerst vlak en af en toe stijgend. Vlak voor de koffiebreak suisde ik omlaag in een heerlijke afdaling van ongeveer 8 km lang waarbij de snelheid meerdere malen boven de 50 km per uur uitkwam. En daarvan kwamen er nog meer. De glijbaan naar Strondheim was ingezet, ik had het scheidingsgebergte achter me gelaten en op weg naar zeeniveau.
Natuurlijk, af en toe moest er even geklommen worden en dan werd het weer erg warm maar wat geeft het. En dan die natuur, fantastisch, de rivier had zich een weg gebaand door nauwe poorten en smalle kloven. Ik bleef fotoos maken, jammer dat de video weer kuren vertoonde.
's Avonds een campimg opgezocht waar ik alleen stond. In de verte hoorde ik door het dal muziek van een of ander popconcert. Ik had geen zin om uit te zoeken waar het was en bleef lijdzaam snakken naar een biertje dat ik nergens kon bemachtigen. En dat was afzien!

Zondag via Trondheim naar Flakk 98 km 718 mtr gedaald, 559 mtr geklommen.
De snelheid van de glijbaan was er een beetje uit. Ook werd het wat frisser en moesten er meer kleren worden aangetrokken. Twee keer onderweg heerlijk koffie gedronken bij benzinestations. Vlak voor Tronheim toch nog weer een lange klim in een populire fietsroute die deze zondag door veel Noren werd afgelegd. Deze oude senior liet in de klim enkele andere oude senioren z'n achterwiel zien en de blikken in de ogen van die mannen waren veelzegged. En dt was kicken!!
Trondheim bezocht, best wel een leuke stad. En mezelf getracteerd op een dikke hamburger bij ome Donalds.
' Middags doorgefietst naar Flakk waar de veerboot naar de overkant van de Trondheimfjord afmeerde. Ook op die camping was weer geen biertje te krijgen en dus was dat weer afzien.

Maandag 11 juni.
Flakk- veerboot- Leira 37 km 390 mtr gedaald, 450 mtr geklommen.
Vandaag had ik eigenlijk een rustdag ingepland en vulde die met dat kleine stukje naar Leira. Ik wist niet dat daar zo'n heftige klim in zat en de rustdag werd dus geen rustdag.
Op de veerboot weer een Noordkaapfietser ontmoet, nu een man uit Berlijn. 5 jaar geleden werd hij getroffen door een beroerte, lag 5 weken in coma en moest veel therapie doen om weer voor een groot deel de oude te worden. Het gedoe in de sporthal kwam hem de keel uit en begon toen maar alle kusten van Europa af te fietsen. Z'n arts vond dat goed. Deze man had in die 5 jaar meer kilometers gefietst dan ik met de auto had afgelegd.
's Avonds het tentje opgezet in het bos.

Dinsdag 12 juni
Leira - Malm 79 km 837 mtr geklommen, 784 mtr gedaald.
Het werd koud, wind tegen en veel klimmen ondanks dat het er op de kaart niet naar uitzag. Het duurde lang voordat ik een bakkie koffie kon kopen maar fietste uren zonder enig verkeer. Onderweg werd ik nog even tegengehouden door wat wegwerkers die wat rotsen lieten springen met dynamiet. Op mijn verzoek werd de knal uitgesteld totdat ik de video stnadby had. Het werd een tegenvaller, geen rotsen die meters hoog de lucht in schoten, geen luchtdrukgolf die je tegen de grond sloeg, neit neerdalend puin. Nee, een simpel kuchje, dat was het. Wat een komedie..
De steilste stukken in dit traject aan de noorzijde van de Trondheimfjord kon ik aan. Toch vond ik dat het niet opschoot en besloot om de E6 te proberen.

Woendag 13 juni
Malm - Grong. 94 km 954 mtr gedaald, 895 mtr geklommen.
Na 20 km kwam ik op de E6 en die viel me ontzettend mee wat de verkeersdrukte betreft. Er was meer vrachtverkeer. De vrachtwagen chauffeurs houden terdege rekening met fietsers en wijken uit naar de linkerbaan. Het toeristenverkeer en dan met name de Hollanders doen dat niet, die rijden vlak langs je heen en sommige stommelingen willen hun waardering uiten door opeens te claxoneren als ze je passeren. Je schrikt je dan wezenloos.
De klimmen werden wel langer dan wat ik tot nu toe gewend was en dat viel weer wat tegen.
En opeens kwam daar een fietser naar het zuiden aan. Het bleek een Pool die op weg naar Marokko. HIj had de Noordkaap vorig jaar gedaan, ontmoette op de weg terug een Noorse schone, (ik heb er nog geen gezien) en bleef hangen in Tromso. Het verveelde blijkbaar toch en nu was hij weer on the way. En hij keek zielsgelukkig toen hij dat zei.
Ook vertelde hij dat hij elke dag wel Noordkaap fietsers tegenkwam, het verbaasde hem dat het er zo veel waren.
Het landschap is nog steeds mooi, wel zie ik hier veel minder dieren dan in Zweden. Een eland en wat vervelende meeuwen die bij een supermarkt elke klant aanvielen. Veel lange klimmen gedaan en enkele buien over me heen gehad. In de buien tijdens het afdalen last van koude vingers. Moeten de winterhandschoenen boven in de tas worden opgeborgen? Niet zo vreemd eigenlijk, we naderen de poolcirkel.


Rekenen.

Op een vraag van een oude dame waaraan ik dacht tijdens het klimmen antwoordde ik niet geheel waarheidsgetrouw dat ik me voornamelijk bezighield met rekenen.
De meesten zullen nog wel weten dat het verschijnsel dag en nacht wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde om haar eigen as. Die as komt gaat er op de Zuidpool in en komt er op de Noordpool uit. Schilder een grote wijzer op het ijs precies op de Noordpool, ga er een tijdje met een helicopter boven hangen en je zult zien dat Moeder Aarde tegen de wijzers van de klok in beweegt. Vandaar Moeder Aarde, vrouwen zijn meestal tegendraads.
Nu zijn op de polen de dagen en nachten korter en langer dan aan de evenaar. Dat wordt veroorzaakt doordat die as schuin staat ten opzichte van de zon. Dat veroorzaakt ook de seizoenen.
Het verschijnsel middernachtszon wil ik ervaren, ik wil zien dat de zon niet onder de horizon verdwijnt en na haar diepste punt weer aan haar weg naar het zenith begint. Dat verschijnsel kan ik alleen waarnemen boven de poolcircel. Het meest zuidelijke punt waar dati mogelijk is ligt op 21 juni precies op die poolcirkel en zal zich daarna noordwaarts bewegen met ongeveer 20 km per dag. En die 20 km per dag heb ik uitgerekend tijdens een lange klim en boven aangekomen heb ik dat gecontroleerd met de rekenmachine op het mobieltje.
Het punt waar de zon de horizon raakt zal precies in het Noorden liggen en alleen boven zee zal ik het verschijnsel in al zijn glorie kunnen waarnemen.
De zon zal er 91 en 1/4 dag over doen en dan ligt het waarnemingspunt precies op de Noordpool. Dag en nacht zijn dan even lang.
Dus wil ik het gebeuren kunnen waarnemen dan zal ik een punt moeten bereiken waarvan mijn zicht naar het noorden onbelemmerd is en waar de waarnemingsmogelijkheid nog niet is verlopen.

En nu moet ik stoppen want er zijn meer klanten voor deze machine.
jammer ik had graag nog even doorgegaan.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik kan lezen dat je nog de oude bent, gezien het rekenverhaal. Bewondering voor al de klims die je maakt en dan nog vaak zonder het vooruitzicht op een lekker biertje.
Veel succes en we houden contact.
Groeten uit Ter Heijde.

Anoniem zei

Hoi Ab, jeetje wat jammer dat er nergens een biertje te krijgen is aan 't einde van een tocht, ik weet hoe je daar naar snakt.Maar ja je kunt niet alles hebben! Dat rekenverhaal, daar krijg ik hoofdpijn van maar ik geniet met volle teugen van je verslag, nog even en je hebt je doel bereikt, veel liefs en een dikke knuffel, Ina

Anoniem zei

Ab, wij genieten nog steeds van je tocht en genieten elke keer weer van je dagboek / bevindingen onder weg.
Zo te lezen geniet je er nog steeds volop van ondanks je ontberingen van het ontbreken van bier.
Dit komt echt wel goed, als je weer thuis bent staat er een kratje voor je klaar.

Johan en Ria

Anoniem zei

Ha die Ab
Hier een berichtje uit Scheveningen je weet wel met die lekkere Ketel 1 en HertogJan.Ik zou er niet aan moeten denken dat ik geld in mijn zak heb en dat er geen koud bier te kopen is.Okee maar ja dat komt omdat je zo raar praat over tegendraadse vrouwen .God straft gelijk.Zit er al een beetje haar op je hoofd?We zijn al zeven weken verder en je komt al bijna terug dus dan zal het wel leuk zijn als je weer een beetje toonbaar bent.(ook leuk voor Yvon die moet tenslotte tegen die knar aankijken)Ik hoop dat je op tijd bent voor de 21e voor de midzomernacht.Yvon is hier vandaag geweest ze heeft bij ons gegeten (en twee heerkijk koude biertjes gedronken) een voor haarzelf en een voor jouw.Toi toi van Simon en Marianne

Anoniem zei

Heel veel kusjes van je tegendraadse vrouwtje. Jammer dat ik er niet bij bent de 21ste,lijkt me best gaaf, zet hem op he;
je bent er bijna!!!!!Als je geluk hebt,is er mischien een heerlijk koud ........

Ab Dijkhuizen zei

Ja, beste mensen. Ik moet toch even een misverstandje uit de weg ruimen. Ik ben er nog lang niet, er moet nog zo'n 1000 kilometer worden afgelegd voordat ik op de Noordkaap ben. Daarna begint de terugreis over Finland en da's ook geen Scheveningen-Katwijk. Dus het gaat nog wel even duren voordat ik terug ben.
Die kale bol is verdwenen er groeit al weer gras op m'n schedel en een bezoek aan de Frisor kan niet lang meer worden uitgesteld omdat het er een beetje onverzorgd begint uit te zien.

groetjes allemaal
Ab

Anoniem zei

Hallo Papaatje,leuke foto,s!Zo hebben we beetje een beeld van jou survival tochtje.(ha) Je ziet er goed uit waardoor ik het idee heb dat het je best bevalt ondanks de vele ontberingen.Goed dat je ook af en toe kontakten heb met mensen die ook lekker afwijken van de doorsnee burgers.(bedoel ik daar wat mee?)Je doet het fantastisch en ik heb behalve bewondering dan ook een diep respect voor jou.Nu je al zover bent weet ik zeker dat je het gaat halen. Je inzet en doorzettingsvermogen worden elke dag beloond.Ik volg je verhalen en heb soms echt met je te doen maar weet dat je die grenzen soms nodig hebt om te (willen)voelen dat je nog leeft(ook al ben je half dood van ellende).Daar moet je heel gewoon gestoord voor zijn(met alle respect).Fiets nog even lekker door zou ik zeggen en ik hoop dat je het op tijd gaat halen! Je best doe je al dus zet hem op! Een hele dikke knuffel met kus van mij en ook van de rest van het tuig.