Gehaald !!!!!

Gehaald !!!!!
Na 3966 km fietsen mag je dit gebaar maken

dinsdag 5 juni 2007

Onze Oosterburen

Ik pak de draad weer op.

Dinsdag 29 mei.
Ik ben in Karlstad gebleven en vond rust in de bibiotheek en checkte me in bij een fantastische jeugdherberg. Heb rustig door de stad gewandeld maar werd 's avonds toch weer overvallen door de duizelingen en evenwichtsproblemen.

Woensdag 30 mei.
Nog een dag rust genomen in Karlstad, heb het museum bezocht dat best wel leuk is. Vooral de entree is spectaculair en vervolgens gaat de expositie als een nachtkaars uit. Voel me nog steeds niet goed genoeg om weer te fietsen.

Donderdag 31 meil
Karlstad - Rada 90 km 160 mtr op en neer.
Op m'n gemakje opgestaan en me reisvaardig gemaakt. Had even moeite om de Klaralvsbanan te vinden maar daar eenmaal op aangeland was het heerlijk zoeven over een verlaten spoorbaan die ze volledig geasfalteerd hebben. 90 km autovrij en nagenoeg vlak. 'Het bleef wel behoorlijk koud die dag. s Avonds bij een nederlandse eigenaar tegen tentprijs een stuka verkregen.
Toch weer wankelen toen ik aankwam.

Vrijdag 1 juni.
Rada- Yttermalung 71 km 450 mtr op en neer..
Mooie binnendoor weg met af en toe pittig klimwerk. De natuur wordt steeds mooier. In een moerasgebied zag ik kraanvogels. Dichterbij komen met de camera lukte niet. Het asfalt ging over in een zandweg doch was goed om te rijden. Praktisch geen verkeer. Om 4 uur gestopt op een mooie plek en daar m'n tentje opgezet.

Zaterdag 2 juni.
Yttermalung - Klappen 83 km Suunto dood, batterijen leeg dus geen hoogtemeters meer af te lezen maar ze waren er wel.
De eerste elanden gezien. In Yttermaling geen winkels dus op lege maag verder naaar Malung
Daar boodschappen gedaan incl batterijen voor de Suunto. hoera.
In Malung dronk ik koffie, buiten wachtte een 68 jarige man geduldig tot ik naar buiten kwam. Hij vertelde dat hij in 1961 als 18 jarige op de fiets van Malung naar Marokko fiestste. Een buitengewone prestatie vond ik. Hij had 2 versnellingen, de ketting moest hij met de hand omleggen. In Spanje kon hij alleen 's morgens en 's avonds fiesten omdat hij te ver weg zakte in het gesmolten asfalt. Chapeau!!!. Hij wilde dolgraag met mij verder fietsen maar z'n gezondheid liet dat niet meer toe.
Naar Klappen was een mooie weg om te rijden. Op de camping daar ontmoette ik Frank en Ursula, een fantastisch stel uit Hamburg dat een een kanotocht maakte. Ik werd uitgenodigd om 's avond mee te gaan. Zij gingen nog een tochtje maken. Dat werd een wondermooie tocht. Volkomen windstil, bevers, vogels en vissen maakten de enige geluiden. Ursula had rose meegenomen en die smaakte heerlijk. M' n eerste wijntje na 4 weken. Tot diep in de nacht, die geen nacht meer werd, buiten gezeten en elkaar verhalen vertellen.

Zondag 3 juni.
Klappen - Sanen. 86 km 313 mtr gedaald, 450 mtr geklommen.
Laat op, koppijn, brak gevoel, toch te veel rose. Nu begon het serieuze klimwerk. Na enkele kilometers dienden de eerste haarspeldbochten zich aan. De testcase!. En verdomd, ik kwam boven zij het puffend en zwetend en liters water drinkend. Daar kreeg ik een warme maaltijd aangeboden van een Duits echtpaar dat mij had zien zwoegen. Vanaf nu : GEEN KWAAD WOORD MEER OVER ONZE OOSTERBUREN.
Lynx ontdekt in het hoge gras, hij probeerde zich voor mij te verbergen, bij vluchten moest hij zich laten zien. Ik hield het langer vol en legde hem vast op de video.
Ontmoette bij een verlaten plek aan de rivier nog een ééntandige kampeerder die z´n omgeving vol gezet had met pannetjes met etensresten. Vieze boel. Hij was daar wel met de fiets met aanhanger samen met z' n kat. Vreemde Zweedse snuiter. 's Avonds weer wankelen.

Maandag 4 juni.
Was gedaan op camping, rustdag genomen. Fietstassen opnieuw georganiseerd, het wordt toch een bende. Nieuw ontbijt ontwikkeld met 3 minutenrijst van Uncle Ben. 's Middags museum bezocht en wandelde daarna terug naar de camping. Niet te geloven, na 9 dagen en 600 km na Gotenburg stond daar het tentje van Gerrit. Hij was op de weg terug, hij had het opgegeven.
Het terugzien hebben we gevierd met een biertje.


Feiten en cijfers:

- Ik ben nu precies 4 weken onderweg. Daarvan heb ik 21 dagen gefietst en heb een afstand van 1980 km afgelegd en ben bijna halverwege de Noordkaap.

- Voor en na de rit wordt de Suunto gestart die feilloos de geklommen en gedaalde hoogtemeters vastlegd. Schrik niet, tot nu toe geklommen 5130 mtr en gedaald 4790 mtr.

-In vlak terrein legde ik ongeveer 100 km per dag af, nu het bergachtiger wordt vind ik 80 km mooi genoeg.

- De John Fairfax voorraden zijn inmiddels geslonken maar er is nog voldoende voorhanden. Ik vermoed dat mijn lichaamsgewicht met 4 kg is afgenomen.

-Nu het weer erg warm is ( 26 graden) slobber ik per dag zo'n 6 liter water naar binnen en moet ongeveer 4 keer per dag stoppen om dat weer te lossen.

- De gepande uitgaven worden met "slechts" 80% overschreden. Dit is voornamelijk het gevolg van mijn weigering om na een dag keihard werken te kiezen voor een spartaans bestaan in het wild en een verfrissende douche en een koud biertje de voorkeur geef. Dit luxe bestaan kan niet worden volgehouden door de te grote afstanden die zich nu gaan voordoen tussen de nederzettingen.

-Mijn gezondheid is een punt van waakzaamheid aan het worden. Het wankelen als gevolg van de evenwichtstoornissen blijft aanhouden ook al doseer ik de inspanningen beter dan in het begin. Op de fiets heb ik er totaal geen hinder van.

- Ik geniet, elke minuut van de dag in deze schitterende omgeving.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Ab,
inderdaad jammer dat er geen rendez vous inzit maar je tocht is belangrijker om te volbrengen en niet zoals die Gerrit om te keren.
Als je gezondheid het toelaat dan volhouden. En over de 80% boven budget het volgende:
FUCK THE BUDGET en geniet
Wim Keja en Piet(Naar) vanuit Särstad bij Norköpping

Anoniem zei

Waar hoorde ik die kreet eerder?